On paras aeg hakata jĂ€lle eksperimenteerima siin blogis. PĂ”hiliselt - pöörduda tagasi lĂŒhemate postituste juurde. ĂleĂŒldine tendents on olnud postituste venimine jĂ€rjest pikemaks ja pikemaks ning vĂ”ib-olla liiga pikaks. Esimene suur selline eksperiment oli Semiocopeia, kui lugesin kuu aja jooksul 65 artiklit ajakirjast Semiotica ja kuhjasin kĂ”ik ĂŒhte postitusse. 50-artikli haaval Bacopa monnieri kohta lugemine lĂ€ks samasse kilda. Ka Malinowski ja Jakobsoni ĂŒmbruses lugemised olid sel ajal natuke liiga pikad, mitmekĂŒmne allika pĂ”hjal. Samast ajast saadik, eriti alates <ÎŁ>-st, olen ĂŒritanud moodustada postitusi peamiselt 10 artikli kohta. KĂ”ige rohkem meeldivad endale tagantjĂ€rgi siiski sellised, kus on max 3 ja kĂ”ik samal teemal.
Olen siin mĂ”elnud, et see tuleb lĂ”puks ehk sellest, et pole midagi pĂ€isepildiks panna. Ise teen telefoniga klĂ”psu harva ja need ei ole just kĂ”ige inspireeritumad klĂ”psud, enamjaolt ikkagi tĂ€iesti asjassepuutumatud postituse sisuga. NĂ€iteks Sebeoki semiootika-entsĂŒklopeedia otsustasin jagada tĂŒkkideks, et ei tuleks ĂŒks mitmesajalehekĂŒljeline postitus ĂŒle tuhande lehekĂŒlje teksti kohta. Selleks puhuks vĂ”tsin pĂ€he, et teen iga kord klĂ”psu samast metsatukast erinevatel aegadel, nurkadest, valgustingimustes, jne.
NĂŒĂŒd on aga saanud vĂ”imalikuks sisestada tekstikasti ĂŒks lause ja tehisintellekt sĂŒlitab sinu sĂ”nade pĂ”hjal vĂ€lja ĂŒheksa vĂ€ikese resolutsiooniga versiooni, kuidas su teksti kujutada. Selline vĂ”imalus sai ĂŒldteatavaks kuu aega tagasi ja muidugi hakati sellega muidugi meeme vermima. Eile jĂ€in pikalt ketrama r/weirddalle kĂ”rgelthinnatumaid tulemusi ja tĂ”epoolest vĂ€ga Ă€gedaid asju saab sellega korda saata. Tulemuste humoorikus sĂ”ltub aga jĂ€llegi inimeste endi kujutlusvĂ”imest. Mulle meeldiv muidugi kĂ”ige rohkem mĂ€ngud sĂ”nadega, nagu nĂ€iteks "balaclava made of baklava" ja "A kiwi that is both a bird and a fruit" ja nimedega, nagu "Jack Black playing blackjack" vĂ”i "Ice Cube in an ice cube".
Enamus r/weirddalle postitusi on muidugi lihtsalt juxtaposition, midagi tuttavat mingis vÔÔrastavas kontekstis, nagu subredditi ikoon, millel Sonic the Hedgehog on jÀÀnud öösel metsas trail cam'i peale. Ja muidugi valdav enamus neist on poliitilise ja/vĂ”i religioosse sisuga ning kuna kogu see kupatus on ainult kuu aega vana, torkavad silma pĂ€evakajalised postitused nagu "fetus with a gun" vĂ”i "pregnant women aiming a trebuchet at the Supreme Court". Igal juhul oli huvitav tĂ€heldada, millised on ĂŒldse vĂ”imalused, mis tĂŒĂŒpi vĂ”iks sisend olla, millised mĂ€rksĂ”nu erinevate stiilide jaoks kasutada, jne.
Ja siis kĂ”ige pĂ”nevam vĂ”imalus - DALL·E 2 on oma nime saanud siiski Salvador Dali jĂ€rgi, ja seal subredditis vĂ”ib kohata pĂ€ris kenade kujutistega, "Dumpster fire painted by Monet", "nuclear power station by van Gogh", "Bob Ross painting global thermonuclear war", "Da Vinci's sketches for the PokĂ© Ball", "Big Bird by Caravaggio" vĂ”i "ZdzisĆaw BeksiĆski Shrek". See sĂŒsteem on kokku kraaminud kogu interneti avaliku pildivaramu ja tunneb seetĂ”ttu isegi vĂ€hetuntud kunstnikke. Ma tĆĄekkisin vĂ€lja - isegi Miroslav TichĂœ stiilis uduseid fotosid olematutest naistest saab nii palju kui sĂŒda lustib.
Kelle kunstistiil mulle aga tĂ”eliselt meeldib on Jean-Michel Basquiat, kelle ma avastasin juhtumisi, sest oma jazz-hop muusika kollektsiooni korda lĂŒĂŒes ilmus just postuumselt tema muusikalise eksperimendi Gray album "Shades Of..." (2013). Basquiat' erksavĂ€rviline ja kaoselembeline visuaalne looming hakkas mulle kohe nii vĂ€ga meeldima, et 2018. aastal proovisin naljaviluks ĂŒhte lemmikut enda loomingust (vasakul) ĂŒhendada kĂ”ige lemmikumaga tema omast (paremal), millest sai ĂŒks kentsakas vĂ€rviline soperdis (all).
Siinkohal vĂ”ib mainida, et sini-must-valge omalooming vasakul kannab pealkirja "Mismatched", sest pildi sinise osa ja tolle Neill Blomkamp'i District 9 stiilis tulnukanĂ€o joonistasin ma Ă”ige noorelt sellise programmiga nagu Macromedia Flash MX 2004 ja hiljem viskasin visuaalse mĂŒra jaoks, mis pildi minu jaoks tĂ€iustab, mĂ”ne Inkscape'i töö elemendid umbes 2008. aastast. Olin selle kombinatsiooniga niivĂ”rd rahul, et see on siiani academia.edu loomingukonto profiilipilt. Basquiat' vĂ€rvide ja tĂŒĂŒpi mĂŒraga ise midagi tehes sai kĂŒll omamoodi huvitav asi, aga mitte pĂ€ris see, mida oleks tahtnud. Tuleb vĂ€lja, et teda ei olegi nii kerge matkida, kuigi soperdamine tundub lihtne ja taolist soperdamist harrastasin juba teismelisena, nagu tĂ”endas kutsekooli ĂŒhiselamutoa sein reidipildil:
LĂŒhidalt, mis blogis nĂŒĂŒd muutub on see, et ma hakkan postitama lĂŒhemaid postitusi ja tegema nii, nagu pĂ€ris alguses - ĂŒks allikas, ĂŒks pĂ€isepilt, ĂŒks postitus. Eemaldan oma vaimse tĂ”kkepuu, mis ei luba liiga lĂŒhikesi postitusi avaldada. NĂ€iteks ĂŒks asi, mida hirmsasti teha tahaks, on lugeda raamatuid ĂŒhe peatĂŒki haaval. VĂ”i lugeda ainult raamatu sissejuhatust, nĂ€iteks nagu need pikad, aga valgustavad sissejuhatused Platoni jt tĂ”lgetele. Selle jaoks tuleb mul ĂŒle saada ka sisemisest tĂ”kkepuust, mis ei luba kirjanduse nimekirja lisada midagi mitu korda. RaamatupeatĂŒkk ja artikkel on tihti sama pikad, aga millegi pĂ€rast ei tundu kohane raamatupeatĂŒkkide lugemismĂ€rkmeid eraldi postitada. Sellest tĂ”rkest tuleb ĂŒle saada.
Tehnilise poole pealt on pĂ”hiline hĂ€da see, et DALL·E 2 Mini, mida igaĂŒks vĂ”ib kasutada, annab vĂ€ga vĂ€ikese resulutsiooniga tulemused. Eks kunagi saab ka pĂ€ris asja kasutada ja ilusaid kĂ”rgekvaliteedilisi pilte genereerida, aga praegu kĂ”lbab ka mĂ”ne teise AI-vahendiga need lihtsalt suuremaks upscale-ida (nt Img.Upscaler). JÀÀn lootma, et lĂ€hiaastatel saab vĂ”imalikuks igaĂŒhel kasutada selle kaadervĂ€rgi tĂ”elist potentsiaali ja nĂ€iteks sisestada omalt poolt visuaalset materjali, vĂ”i mudida tulemust omalt poolt selliseks, nagu tahad - mis kĂ”ik on demo pĂ”hjal vĂ”imalik, aga praegu lubatud ainult valitud kunstnikele.
Just Basquiat' kunstistiil sobib minu eesmĂ€rkide jaoks ideaalselt, sest tema sodipodi-kritselduste masina-improvisatsioonide puhul ei ole "ebarealistlikkus" vĂ”i artefaktid mingi probleem, vaid osa asja vĂ”lust. Veetsin eilse Ă”htu eksperimenteerides ja lasin craiyon-il genereerida pĂ€isepildid poolesaja artikli tarbeks, millest tahan postitada lĂŒhemaid noppeid. Huvitava kĂ”rvalnĂ€htusena, just Basquiat' eripĂ€rana, on neil tulevastel pĂ€isepiltidel natuke ka teatud vĂ€rvisĂŒmbolism - kollast nĂ€ed rohkem ĂŒhel teemaderingil, sinist teisel, musta kolmandal. Oma sisendis vĂ”ib muidugi tĂ€psustada, mis vĂ€rvi midagi peaks olema, aga praeguse piiratud vĂ”imekuse juures ei saa alati lootma jÀÀda, et juhendist aru saadakse.
Silmatorkavaim asi selle meetodi juures on see konkreetsus, mida sĂŒsteem vajab, et midagi uut luua. Kui sisendiks on nt "Jean-Michel Basquiat style painting of social media" vĂ”i misiganes abstraktne x, on tulemused variatsioonid tema autoportreest vĂ”i talle kĂ”ige tĂŒĂŒpilisemast mustast kriipsujukust. Aga kui x on nutitelefon, tahvelarvuti, televiisor, jalgpall, vms, siis saad just seda. KĂ”ige suurem vaev nende pĂ€isepiltide genereerimise juures on leida piisavalt konkreetne kirjeldus. Mida pikem, st rohkemate elementidega, seda huvitavam on tulemus. Kaks-kolm tĂŒkki said sellised, mille puhul minu kirjeldus oli vb tĂ€itsa segane, aga tulemuseks tuli midagi vĂ€ga Ă€gedat, tĂ€itsa kunsti moodi.
Teine ajend midagi teistmoodi teha tuleneb sellest, et pĂ€rast tervet aastakĂŒmmet vaikselt omasoodu nokitsemist pani Google'i algorĂŒtm eelmine aasta lĂ”puks tĂ€hele, et see blogi eksisteerib ja vaatamised kasvasid plahvatuslikult:
Blogimine tuli moodi ja lĂ€ks moest konkreetses ajavahemikus. MĂ”nikord komistan mĂ”ne sarnase blogi vĂ”i vĂ€hemalt sarnaselt motiveeritud blogipidaja otsa, nagu hiljuti avastasin Triinu teatriblogi, ja nad on alati minuga enam-vĂ€hem samavanused, alustasid enam-vĂ€hem samal ajal ja nende otsa vĂ”ib komistada suuresti just selle tĂ”ttu, et nad endiselt tegelevad asjaga. VĂ”ib arvata, et kui keegi on bloginud ĂŒle 10 aasta, siis vĂ”ib-olla blogib ta veel 10, 20, jne.
Tehnoloogia on Àge. Muud midagi. VÀike vahepostitus, et mÀrkida, et siitpeale lÀheb siin natukene vÀrvilisemaks.
0 comments:
Post a Comment