·

·

African Mythology A To Z


Patricia Ann Lynch - African Mythology A To Z. Facts On File, 2004

Entsüklopeedia vormis kirjutatud raamatust saab vaid segase ülevaate Aafrika mütoloogiast. Jumalused, tegelaskujud jm. on järjestatud tähestikuliselt, panteonid, rahvad ja riigid on aga kõik segamini. Õige pisut aitas müütide jaotusest selgemat pilti saada kaart tänapäevasest Aafrikast, mistõttu vähemasti riikide asukohad on nüüd paremini selged. Olulisim uus teadmine on vist see, et klikkidega rääkivad Aafrika rahvad (Bantud) elavad tänapäeva Angolas ja Namiibias.
Selgus, et Aafrika mütoloogias on kontinendi eri osades väga sarnased motiivid. Vaheldust neile pakuvad vaid Ida-Aafrika kristlikud mõjutused ja Põhja-Aafrika islami mõjutused - neist toodi vaid paar üksikut näidet. Levinuimad motiivid on järgnevad: loomislugu, surma päritolu, taevakehade päritolu, välk ja müristus, side maa ja taeva vahel ning (pea)jumala kaugenemine inimestest. Kõige rohkem on juttu nelja põhilise panteoni (Abosom - Ashanti; Lubaale - Gadanda; Orisa - Yoruba; Vodun - Fon) kõikvõimalikest jumalatest. Kuna iga väiksemagi jumala kohta jutustatakse mõni näide, siis kipub tüütuks muutuma uuesti ja jälle nt Mawu-Lisa kohta lugemine. Samuti on raamatus üheksa korda defineeritud mõiste ENFANT-TERRIBLE, e mütoloogia klassifikatsioon imepäraselt sündinud lastest kel on üleloomulikud võimed. Mõni neist ütleb ema kõhus "tahan sündida" ja kasvab pärast sündi kiiresti täiskasvanuks, mõni tuleb ilmale täies sõjavarustuses (ilma komplikatsioonidega muidugi).
Peaaegu igal Aafrika hõimul tundub olevat oma peajumal, kes elab taevas. Jumaluste sekka on sattunud ka mõned eeposed ja jutustused loomadest või tricksteritest (kust pärinevad ka Onu Remuse jutud). Märkimist väärib ka see, et Vodun või voodoo on veel elav religioon Beninis, Kuubal, Haitis ja kohtades kuhu Haitilased asusid (meelde tuleb USA trio The Fugees).
Tähelepanuväärne on see, kui paljudes müütides esineb 'eksituslik sõnum'. A la Jumal saadab inimestele ühe loomaga sõnumi, et nad elavad igavesti aga mingisugune teine loom jõuab enne kohale ja räägib teistsuguse sõnumi. Variatsioonid esinevad loomades, sõnumi sisus kui ka selles, kas sõnum saadetakse jumalale, või jumal saadab inimestele (mõlemal juhul on esimese sõnumiga lepitud ja teist ei peeta tõeks). Paljuski annab see tunnistust Aafrika rahvaste animismist. Sellal kui judokristlikes religioonides jumal suhtleb inimesega läbi nägemuste või inglite, on Aafrikas vahelülideks loomad või linnud.

0 comments:

Post a Comment