·

·

"Meie" konstrueerimine


Andreas Ventsel - "Meie" konstrueerimine Eesti poliitilises retoorikas 1940.-1953.a. Tartu, 2005. 88 lk

Juhendaja: Ülle Pärli

Otsustasin langeda nii madalale / tõusta nii kõrgele, et asun suva järgi lugema oma õppejõudude avaldatud töid (dissertatsioone, raamatuid). Andreas Ventsel sobib alustuseks hästi, sest temaga on mul momendil ka üpris palju kokkupuutumist ja oma õppejõudude ideede/mõistete tundmine on õppeprotsessile kaasa aitav nähtus.
Kuigi poliitiline retoorika pole seni olnud minu suurim huvi, oli käesolev magistritöö isegi päris huvitav. Sain natukene sellest valdkonnast, millest paremate eksamitulemustega oleksin saanud kõvasti rohkem. Töö läheneb semiootiliselt Teise Maailmasõja kaose keskel kasutatud keelt, spetsiifiliselt seda, kuidas poliitilised juhid kasutavad oma - võõra paradigmat ja kuidas see sõja käigus ja pärast sõda muutus.
Kuna see on kõige esimene magistritöö mida ma lugenud olen, siis triivis mõte tihti töö ülesehitusele. Mõtisklesin kuidas ma oma bakalaureusetöö kirjutama, koostama ja vormistama peaksin. 88 lehekülge tundub Andrease sulest tulevat kergesti, aga see on ainult esmamulje. Kahtlemata nägi ta selle kirjutamiseks rohkem vaeva kui ma momendil ette suudan kujutada, kuna minu 25-leheküljeline infotehnoloogiline babble millele pookisin "lõputöö" tiitli külge, on magistritöö kõrval nagu (kehv) delfi kommentaar.
Parim osa on muidugi see, et sain teada millist kirjandust Ventsel oma töö kirjutamiseks kasutas (tsiteeris) ja millised on tema lausestused. Tihtipeale ütleb inimese kirjutis tema kohta rohkem kui suuline kõne. Nüüd olen vähemasti tutvunud sellega, mida Andreas Ventsel akadeemikuna endast kujutab.
Tsiteerisiksin siinkohal Ventseli ümbersõnastust Focaultilt: "diskursused konstitueerivad reaalsuse ja determineerivad inimeksistentsi. Diskursiivsed tähendussüsteemid määravad ära meie mõtlemis- ja tegutsemisviisid, kuigi me reeglina seda ei teadvusta. Diskursuse võim on tavaliselt nähtamatu ning tema edukus justsellel põhinebki."
Samuti püüdis pilku võrdlus (Eestit ähvardavatest) maailmakäsitustest: "Klasside antagonism ja proletariaadi võimul tuginev eneseõigustus VERSUS rassiline hierarhia ja aaria rassi ülimuslikkus."

0 comments:

Post a Comment